CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

عائلة,ahlan wasahlan ^_^

Monday, June 4, 2012

Apa kelebihannya-?



Assalamualaikum and good morning
sy mo bgitahu, apa klebihan solat duha? 


sbgaimna yg kta tahu, solat duha ni sunat, x wajib.. jgn lpas ni pkir duha pun wajib dlaksanakan, kalo org tym tngah bermusafir? trkejut dorang.. k,ianya sunat, amalan kekasih allah iaitu rasulullah s.a.w. 
Saban hari, kta disunatkan untuk bersedekah, betulkan? solat duha ni mksudnya kta mensedekahkan tulang-tulang yang terdapat dalam rongga badan kita, kta kena sedekahkan 1000 sehari. jdi, bgaimana caranya? dengan solat duha la kta bleh mensedekahkan tulang kita kpad 1000 amalan kebajikan jka solat duha itu diamalkan stiap hari. Subhanallah, x rsa besar ka gnjaran itu?hehe bsar kan, selain itu jga, dgn solat duha ini hati akn turut tenang, dpt menambahkan iman dan ktakwaan kta kpd Allah, dpt meringkan masalah duniawi. Ada hadis rasullulah yang mengatakan, jika kta solat duha 2 rakaat, kta akan dicatat sbagai org yg x lengah, jka kta buat 4 rakaat, kta ditulis sbgai ahli ibadat, jika 6 rakaat, mka dberikan kecukupan pda hari itu, jika 8 rakaat, mka dcatat hamba yang tunduk, jika 12 rakaat, mka Allah bngunkan baginya sbuah rumah di syurga. Knpa? x percaya ngan hadis ni? ok kita buktikan huhuhu

"Siapa yang mngerjakan solat Duha dua rakaat, maka dia tidak dicatat sebagai orang yang lengah, siapa yang solat Duha empat rakaat, maka ditulis sebagai ahli ibadat, siapa yang solat Duha enam rakaat, akan diberikan kecukupan pada hari itu, siapa yang mengerjakan solat Duha lapan rakaat, maka dicatat termasuk hamba yang tunduk, siapa yang mengerjakan solat Duha dua belas rakaat, maka Allah akan bangunkan baginya rumah di syurga. Dan tidaklah dalam satu hari dan satu malam. kecuali Allah mempunyai kurniaan yang diberikan kepada hamba-Nya sebagai sedekah. Dan tidaklah Allah memberikan sedekah kepada salah seorang hamba-Nya lebih baik daripada mengilhaminya untuk selalu ingat kepada-Nya." (Hadis Riwayat al-Thabrani)     

pcya dah kan, jdi kalo mo Allah ilhamkan kpd kita agar kta ingat selalu dkat Allah, rjin2kan lah dri untuk mlaksanakan solat duha, kalo bleh pun dlm seminggu satu hari tu kta buat pun ok dah.. ;) ..

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment